Blogi

Onko VR:ssä ja 360-videossa tulevaisuus?

Olen tämän kevään aikana törmännyt jo kaksi kertaa minulle entuudestaan melko tuntemattomaan ilmiöön. Ensimmäisen kerran kuulin VR:stä (Virtual Reality) sekä 360-videosta ITK:ssa, missä useampikin puheenvuoro käsitteli kyseistä asiaa. Toisen kerran ilmiö nousi esille viime viikonloppuna järjestetyissä Foom Festeissä. Niille, jotka eivät tiedä, niin kyseessä on videoiden tekijöiden kohtauspaikka, missä erilaiset toimijat ja sisällöntuottajat pitävät erilaisia […] Read More

Youtube on vienyt mennessään

Koukussa Youtubeen Viime aikoina meikäläisen vapaa-aika on kulunut hyvin pitkälti yhden somepalvelun parissa. Youtube on vienyt meikäläistä kuin pässiä narussa ja täytyy todeta, että matka on ollut huima. Olen ollut kiinnostunut aina sisällöntuottamisesta videomuodossa. Pitkään harkitsin oman Youtube-kanavan perustamista, mutta kun päätös oli tehty se oli menoa välittömästi. Video on mahtava formaatti myös oppilaiden kanssa […] Read More

Kymmenen parasta palvelua opetuskäyttöön

Parempi myöhään kun ei milloinkaan   Matleena Laakso bloggasi 20.9 aiheesta 10 parasta opepalvelua. Jane Hart, Centre for Learning & Performance Technologies järjestää vuosittain äänestyksen sivuillaan siitä, mitkä nämä 10 palvelua olisivat. Äänestys on jo sulkeutunut, mutta ajattelin silti kertoa teille mitkä ovat itselleni parhaimmat sähköiset työkalut tällä hetkellä. Tällaiset listat ovat usein aika nopealiikkeisiä, joten […] Read More

Mitä peleistä voi oppia?

Ei mitään, vastaisi moni aikuinen, joka joutuu katselemaan lasten tai nuorten videopelejä. Koulussakin oppilaat istuvat välituntisin kännykkä kädessä ja pelaavat. Videopelaaminen mainitaan usein hyödyttömänä ajantappajana, jolla ei ole mitään positiivista annettavaa. Onko asia tosiaan näin, vai voisiko pelit myös opettaa jotakin lasten maailmasta? Selkeät tavoitteet kannustavat eteenpäin Moni peli vangitsee pelaajansa, koska siinä on selkeä […] Read More

Opettajasta oppikirjailijaksi

Uusia haasteita   Alkuvuodesta 2016 sain houkuttelevan tarjouksen. Työkaveri oli jutellut Tampereen Treduka -messuilla Tabletkoulun edustajan kanssa. Tabletkoululla ei tuolloin ollut materiaalia yläkoulun kemiaan tai fysiikkaan. Tapaaminen messuilla johti siihen, että työkaverini pyydettiin oppikirjailijaksi. Materiaalia on kurja työstää yksin, joten projektin ympärille piti kerätä kirjailijatiimi. Alussa projektissamme oli kolme opettajaa meidän koulusta ja kaksi muista […] Read More

Onko peruskoulu todella myllerryksessä?

Mukava olla täällä taas!   Vuosi on vierähtänyt edellisestä kirjoituksesta. Aika tuntuu pitkältä, vaikka todellisuudessa se on vierähtänyt tavattoman nopeasti. Viime kevään suuria juttuja olivat fysiikan ja kemian projektit. Näistä lisää myöhemmin. Julkaisin myös samalla vanhemman tekstin, jossa käsiteltiin uutta opetussuunnitelmaa tieto- ja viestintätekniikan näkökulmasta. OPS2016 Suurin keskustelua aiheuttava asia on jo pitkään ollut peruskoulun […] Read More

Uuden opetussuunnitelmaluonnoksen ihmettelyä tieto- ja viestintäteknisestä näkökulmasta.

Mitä opetussuunnitelmaluonnos sanoo tieto- ja viestintätekniikan käytöstä?   Artikkelissa lainatut tekstit ovat suoraan perusopetuksen 7-9 luokkien opetussuunnitelman luonnoksesta.  ”Oppilaat saavat mahdollisuuden syventää aiemmin harjoiteltuja taitoja ja hyödyntää koulun ulkopuolella opittua.” Oppilaan on siis jo yläkouluun tultaessa hallittava tietyt tieto- ja viestintätekniset taidot. Näiden taitojen harjoittelun tulee muodostaa selvä ja yhtenäinen ketju joka alkaa alakoulun alusta. Tällä […] Read More

Oppilaat tutustuvat ilmiöihin fysiikan projektin parissa.

Tutkielma päivittyi nykyaikaan.   Tämä vuosi on kolmas kerta kun ysit tutkivat itsenäisesti fysiikan ilmiöitä. Aikaisempina vuosina omasta ilmiöstä on tehty perinteinen tutkielma. Mietin jo viime vuonna, että systeemi kaipaa uudistusta, joten tämän vuoden tutkielma on vaihtunut projektiksi. Mitä tämä projekti pitää sisällään? Perinteinen tutkielma on edelleen osa projektia, mutta sen sisältövaatimuksia ja muotoiluseikkoja on […] Read More

Opiskellaan kemiaa omaan tahtiin!

Tausta ja ennakkokäsitykset.   Tämän vuoden kehitysprojektina minulla on tuoda yksillöllinen lähestymistapa myös luonnontieteisiin. Ensimmäinen kokeilu on käynnissä kasien kemiassa. Kurssi on melko haastata ja sisältää paljon uusia käsitteitä. Tällä kurssilla luodaan perusta tulevaisuuden kemian opintoihin. Kokeiluryhmässä on 17 oppilaista, joiden edellisen vuoden arvosanat vaihtelevat seiskasta kymppiin. Siirtyminen yksilölliseen oppimiseen on kemiassa suurempi askel kuin […] Read More

Mediailta oppilaille ja vanhemmille

Sosiaalinen media puhuttaa. Mielipiteiden kirjo on suuri.   Koulussamme järjestettiin perinteinen syksyn mediailta kahdeksasluokkaisille ja heidän vanhemmilleen. Oppilaille puhuttiin päivällä ja illalla oli vanhempien vuoro. Pohjona esitykselle oli Wilman kautta teetetty kysely, missä oppilaat vastasivat (sosiaalisen) median käyttöön liittyviin kysymyksiin. Joukossa oli monivalintatehtäviä ja avoimia vastauksia. Esityksen käsiteltiin sosiaalisen median lisäksi nuorten mediankäyttötottumuksia, tietoturvauhkia sekä […] Read More

1 2 5