Googlen palvelut kuuluvat opettajan sähköiseen työkalupakkiin.

Google on paljon muutakin kuin perinteinen hakukone.

 

Googlen perustivat Larry Page ja Sergey Brin vuonna 1998. Alusta asti ideana oli se, että Googlen hakukone määrittelee sivuston tärkeyden siihen johtavien linkkien perusteella. Vaikka algoritmit ovat nykypäivänä varmasti monipuolistuneet, on perusajatus säilynyt silti samana.

Google tarjoaa asiakkailleen uskomattoman määrän palveluita ilmaiseksi. Perinteisen hakukoneen lisäksi tarjolla on sähköposti, karttahaku, tallennustila, tekstinkäsittely, esitysgrafiikka, sivustot, kalenteri, youtube, blogger, nettisivun analytiikka sekä Google+ -yhteisöpalvelu.

Kaikki edellä mainitut palvelut toimivat jokaisella netissä olevalla laitteella ja yhdellä tunnuksella. Palvelut ovat laadukkaita ja erittäin helppokäyttöisiä. Muitakin pilvipalveluja on, mutta itse suosittelen ehdottomasti Googlea.

Oma työ

Olen rakentanut Googlesta itselleni virtuaalisen työhuoneen. Suurin osa opetustyössä ja vapaa-aikana tarvitsemistani palveluista löytyvät Googlesta. Käytän päivittäin seuraavia palveluita:

  • Google Drive (tallennustila, tekstinkäsittely)
  • Gmail (sähköposti)
  • kalenteri
  • youtube
  • web -analytiikka
  • Google +

Tämän lisäksi silloin tällöin käytössä on Driven esitysgrafiikka sekä Maps-karttahaku. Pari blogiakin olen pyöräyttänyt Bloggerilla.

 

Google kalenteri

Kuva 1. Googlen kalenteri helpottaa kiireisen opettajan aikataulujen organisoimista.

 

Oppilaiden kannalta

Google tarjoaa oppilaille samat palvelut kuin opettajallekkin. Ikäraja palveluun on 13-vuotta, joten palvelu on avoinna suurimmalle osalle yläkoululaisista. Oppilaathan tuottavat yläkoulun aikana hirvittävän määrän materiaalia. Yleensä tämä materiaali ei tallennu mihinkään, eikä oppilaat pääse hyötymään siitä myöhemmin. Jos järjestelmällisesti alkaa opettamaan seiskaluokalla Google Driven käyttöä, on oppilailla yläkoulun päättyessä muhkea varasto erilaisia töitä tallessa omassa pilvessä.

Toinen oppilaiden kannalta keskustelua herättävä asia on lupien kysyminen vanhemmilta. Teoriassahan vanhemmilta on kysyttävä lupa, ennen kuin alaikäinen lapsi saa liittyä johonkin palveluun. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että koulun tulee kysyä yleisesti lupa erilaisten palveluiden käyttöön ja jättää opettajan harkinnan varaan palveluiden valinta. Jos vanhemmilta ruvetaan erikseen kysymään lupa jokaisen palvelun käyttöön ei opettajan työstä tule yhtään mitään. Kuukaudessa tulee useita uusia palveluita kokeiluun. Jos jokaiseen kysyttäisiin lupa erikseen, ei opettaja kyselyiden lisäksi ehtisi tekemään mitään muuta. Minusta se on osa opettajan ammattitaitoa, että osaa valita oppilailleen sopivan tavan opiskella.

 

Jakaminen

Asiakirjojen helppo jakaminen on Googlen suurimpia valttikortteja. Opettajat näkökulmasta tämä on erittäin mukava juttu. Enää ei tarvitse kopioida niitä hyviä juttuja, mitä toinen opettaja on keksinyt. Riittää, että tiedosto jaetaan molempien kesken. Tämä johtaa myös siihen, että jokainen asiakirjan saanut, voi suoraan muokata sitä ja näin ollen homma menee eteenpäin ja kehittyy. Googlen asiakirjoja voi Drive palvelussa myös muokata samanaikaiseksi. Kahdella koneella saa huomattavasti enemmän aikaan kuin yhdellä. Asiakirjan muokkaaminen ei ole sidottu työpaikalle, vaan jokainen voi muokata dokumentteja missä tahansa.

Dokumenttien yhteistoiminnallinen muokkaus on myös mahtava juttu oppilaiden näkökulmasta. ATK-luokassa kaikki pääsevät hommiin, eikä vapaamatkustajia ole. Oppilaille voi myös antaa myös yhteisiä kotitehtäviä, joita sitten kaikki ryhmän jäsenet pääsevät muokkaamaan kotona. Muokkaamisen lomassa oppilaat voivat myös kirjoitella toisilleen suoraan selaimessa. Jos tiedosto on jaettu opettajalle, voi opettaja käydä iltasella myös kirjoittamassa kommenttinsa oppilaiden aikaansaannoksiin.

Seuraavassa muutama esimerkki, miten olen itse hyödyntänyt Googlen palveluita oppilaiden kanssa.

Oppilaat ja Google

Kuva 2. Oppilaat hyötyvät Googlen palveluista vähintään yhtä paljon kuin opettaja

Ysiluokkalaiset harjoittelevat tutkielman tekoa

Olen jo jossain aikaisemmassa postauksessa kirjoittanut, että teetän yseille tutkielman kokeen sijasta. Tutkielman tekoon käytetään paljon aikaa. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, sillä itse arvostan tämän tyyppistä työskentelyä vähintään yhtä paljon, kun perinteisten kokeiden tekemistä. Oppilaat oppivat tutkielmaa tehdessä seuraavia asioita:

  • pitkäjänteistä projektityöskentelyä
  • yhteistyötaitoja
  • tietokoneen käyttöä
  • tiedonhakua oppikirjoista ja internetistä.
  • Tietyn laajan fysiikan kokonaisuuden hallintaa

Mistä aiheista tutkielma sitten tehdään? Olen antanut oppilaille mahdollisuuden valita oikeastaan minkä tahansa fysiikan aiheen tahansa. Toki autan aiheen valinnassa ja pyrin rajaamaan tutkielman aiheen järkeväksi kokonaisuudeksi. Oppilaat suhtautuvat työskentelyyn mielestäni erittäin positiivisesti, kun saavat valita aiheensa itse. Lisäksi monet pääsevät tutustumaan moniin sellaisiin aiheisiin, mihin oppitunneilla ei välttämättä ole aikaa. Tähtitieteilijän sydäntä lämmittää, että monet ovat kiinnostuneita avaruusaiheista. Mielestäni on perin surullista, että niin monet opettajat sivuuttavat nämä aiheet lähes kokonaan. Eikö näitä koeta tärkeiksi vai onko ne opettajan mielestä liian haastavia?

Tutkielma toteutaan Googlen avulla siten, että oppilaat jakavat dokumentin keskenään sekä meikäläisen kanssa. Viime vuonna kaikki kirjoittivat tutkielman suoraan Drivessa, mutta tänä vuonna osa on halunnut tehdä sen perinteisesti Wordilla. Tämä on ihan ok, kunhan tiedostoa jaetaan myös minun kanssani.

Vaikka Word onkin monipuolisempi kuin selaimessa toimiva Google Drive, suosittelen kuitenkin vahvasti jälkimmäistä. Syykin on yksinkertainen: Microsoft Office paketti ei ole ilmainen, eikä sitä välttämättä löydy oppilaiden kotoa.

Tämän kaltainen yhteistoiminnallinen työskentely antaa opettajalle myös ihan erilaisen roolin. Vastuu oppimisesta siirtyy oppilaille ja opettaja toimii ”vain” ohjaajana. Google Drivessa on helppo kirjoittaa kommentteja tekstin viereen. Oppilaat voivat myös kysyä tutkielmaan liittyviä kysymyksiä keskusteluikkunassa ja saada vastauksen suoraan dokumenttiin. Joskus lipsautin, että vastailen oppilaiden kysymyksiin ja kommentoin heidän töitään myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tätä pidettiin erittäin paheksuttavana asiana. Työt pitäisi hoitaa työpaikalla ja sillä sipuli. Itse olen kuitenkin asiasta eri mieltä, eikä muutaman rivin kommentti rasita iltojani mitenkään.

Tutkielmaa ei myöskään tarvitse palauttaa. Riittää, että valmis versio on jaettu minun kanssani pilvessä. On mukava lukea hienoja töitä suoraan tietokoneen, tabletin tai kännykän näytöltä. Kommentointi valmiisiin töihin onnistuu myös vaikka bussissa istuen.

Esitelmäprojektiin kuuluu myös töiden esittely jotain esitysgrafiikkaa käyttäen. Googlella on tarjota tähänkin ratkaisu, mutta se ei ole kaikista monipuolisin ja visuaalisin. Tässä vaiheessa esittelen oppilaille viimeistään Prezin. Moni tarttuukin tilaisuuteen ja kokeilee jotain uutta.

Näin mittavasta projektista jää useille oppilaille takataskuun myös paljon muutakin, kuin tietämys jostain fysiikan asiasta. Korviini on kantautunut tieto, että ainakin muutama viime vuoden yseistä on ottanut Googlen palvelut aktiiviseen käyttöön. On mukava tarjota oppilaille jotain, mistä he voivat hyötyä myös tulevaisuudessa.

Google presentation

Googlen esitysgrafiikkaa on hyödynetty useammassakin oppiaineessa. Parhaimmillaan Google presentation toimii suurien aihekokonaisuuksien pilkkomiseen. Olen usein tehnyt valmiiksi esityksen rungon ja numeronut siinä olevat diat. Tämän jälkeen olen antanut jokaisen ryhmän oppilaalle oman dian. Muokkaaminen onnistuu samanaikaisesti koko ryhmän voimin ja lopputunnista esityksen purku on helppo toteuttaa.

Kuva 3. Hienot esitykset vaativat monipuolista valmistautumista.

Työskenneltäessä isolla ryhmällä Google presentationin kanssa on muutama asia, jotka kannattaa ottaa huomioon.

  • Dioihin numerot valmiiksi
  • Ulkoasuasetukset etukäteen kuntoon
  • Kunnon alustus aiheeseen

 

Youtube

Google omistaa nykyään Youtube-videotoistopalvelun, joten Googlen tunnukset käyvät myös Youtubeen. Jos Youtube ei ole tuttu, siihen voi tutustua täällä.

Youtuben käyttö opiskelussa on ollut ehdottomasti tämän lukuvuoden juttu. Youtubesta löytyy videoita lähes aiheeseen kuin aiheeseen. Tämä ei kuitenkaan ole se paras juttu, sillä omien vidoiden tekeminen ja youtubeen lataaminen avaa esimerkiksi kemian töiden dokumentointiin aivan uuden mahdollisuuden.

Oppilaat voivat itse kuvata tekemiään töitä ja lopuksi editoida hienoja kokonaisuuksia. Tämän jälkeen videon voi ladata Youtubeen. Lataamisen voi suorittaa oppilas omalle tililleen tai opettaja omalleen. Lopuksi videon voi upottaa vaikkapa blogiin tai kotisivulle.

Verrattuna perinteiseen ”kirjoitetaan vihkoon ylös” -menetelmään verrattuna itse tehdyt videot hyödyttävät oppilasta huomattavasti enemmän. Toki osa ahkerista oppilaista oppii myös kirjoittamalla huolellisesti vihkoon, mutta niille, joille vihkotyöskentely ei ole se ominaisin juttu, on videot huomattavasti parempi vaihtoehto. Kokeisiinkin tulee helposti kerrattua katsomalla tunneilla tehdyt videot.

Videoiden editoiminen ei ole mikään pikkujuttu, eikä siihen useinkaan ole tunneilla aikaa. Onneksi oppilaista löytyy paljon sellaisia, jotka harrastavat muutenkin videoiden editoimista. Videot kannattaakin toteuttaa ryhmissä, siten että jokaisesta ryhmästä löytyy joku videoguru.

Blogger

Youtuben lisäksi Google omistaa nykyään myös toisen sosiaalisen median palvelun, Bloggerin. Blogger on yksinkertainen blogialusta, jonka käyttö on yksinkertaista, eikä vaadi juurikaan tietoa tietokoneen käytöstä. Tämä toisaalta tekee Bloggerista melko rajatun blogialustan verrattuna esimerkiksi tälläkin sivulla olevan WordPressiin. Toisaalta, jos blogin idea ei ole kovin monimutkainen, niin Blogger on varmasti riittävä.

Tulevaisuus

Vaikka olen käyttänyt Googlen palveluita jo pitkään, on muutamia asioita, joihin en ole vielä kunnolla tutustunut. Yksi näistä palveluista on Google sivustot, jotka tarjoavat käyttäjälleen mahdollisuuden rakentaa omia nettisivuja. Toinen Googlen tarjoama palvelukokonaisuus erityisesti kouluilla on GAFE (Google Apps For Education). Tämän palvelun käyttö tulee kysymykseen sillon, kun opettaja tai koulu ei halua, että oppilaat ovat rekisteröityneenä suoraan Googlen kanssa. GAFEn käyttöä suositellaan esimerkiksi alakouluihin, joissa halutaan hyödyntää Googlen palveluita.

Kirjoitan tammikuun uutiskirjeeseen lisää Googlen palveluista ja miten niitä käytetään ja hyödynnetään. Eli jos et tunne palvelua ja haluat siihen tutustua tarkemmin, tilaa uutiskirja.

Oletko käyttänyt Googlen palveluja omassa opetuksessasi? Kommentoi ja jaa arvokkaat vinkkisi!

Lähteet:

Otsikon kuva

Kuva 1.

Kuva 2.

Kuva 3.

In Category: Opettajille, Oppimisympäristöt

Oletko katsonut videoblogiani?

Tilaa Youtubessa

Petteri

Show 12 Comments
  • Aku Talikka helmikuu 7, 2014, 10:07 pm

    Olen käyttänyt Googlen palveluita toistaiseksi lähinnä tiedostojen (doc, xls, wmv) jakamisessa, mutta palvelun nettiversio on välillä liian monipuolinen ja avaa tiedoston valmiiksi, jolloin pitää monta kertaa napsautella eri kohdista, jotta saa tiedoston koneelle ladatuksi. Usein se hankaloittaa käyttöä. Käyttänenkin tavallisten tiedostojen jakamiseen DropBoxia, kun on tarkoitus tallentaa tiedosto koneelle ja muokata sitä.

    • Petteri helmikuu 8, 2014, 8:40 am

      Olet oikeassa, Google palvelut ovat monipuoliset. Tiedoston jakaminen onnistuu kyllä avaamatta tiedostoa. Kansiosta valitsee halutun tiedoston ja painaa more–>share.

Leave a Comment