Tervetuloa lukemaan ajatuksiani työstäni opettajana. Muista laittaa palautetta ja lisätä somessa.

Matematiikan tunneilla on tekemisen meininki!

matematiikan puuhapete

Oppilaat ovat ottaneet uudet matematiikan järjestelyt hyvin vastaan.

 

Kerroin edellisessä matematiikkaa käsittelevässä jutussa uudesta opetusjärjestelystä, mitä toteutan omalla seiskaluokallani. Hommat ovat pyörähtäneet hyvin käyntiin ja usko siihen, että ollaan oikeilla jäljillä, on kasvanut. Tässä artikkelissa kerron kokemuksiani muutaman oppitunnin jälkeen.

Aloitustunti kannattaa suunnitella huolella.

Saimme kollegoiden kanssa valmistelut tehtyä joululoman aikana, joten lukukauden alussa kaikki oli valmista. Päätin jo hyvissä ajoin, että käytän alussa paljon aikaa siihen, että kerron miten nämä uudet matikantunnit toimivat. Ensin käytin kymmenen minuuttia siihen, että kerroin miksi näin tehdään. Kerroin, että tällä tavalla kaikki voisivat oppia paremmin. Vastaanotto oli heti alusta alkaen myönteistä, eikä vastaväitteitä esiintynyt.

matikkamatojen matematiikan opiskelu.

Kuva 1. Matikkamato on päivän sana.

Seuraavaksi kävimme yhdessä läpi ohjeet, miten toimitaan. Jaoin oppilaille joululomalla tekemämme ohjeen ja tehtäväpolun. Tässä vaiheessa on syytä todeta, että toteutin tehtäväpolun todella hankalasti ja typerästi. Seuraavalla kerralla olen tässäkin asiassa viisaampi. Seuraavien asioiden opastamiseen kannattaa käyttää aikaa:

  • Miksi opiskelemme näin?
  • Kuinka oppilas valitsee itselleen sopivat tehtävät.
  • Itsenäinen teorian opiskelu.
  • Tehtävien tarkastaminen.
  • Osaamisen varmistaminen.

Tässä vaiheessa mainitsin vain ohimennen netistä löytyvistä materiaaleista. Tämä oli hyvä veto, sillä ilman niitäkin tuossa on paljon sulattelemista.

Miten valitsimme ryhmät, missä opiskelu tapahtuu?

Olin jo etukäteen miettinyt miten jakaisin oppilaat. Annoin kuitenkin mahdollisuuden miettiä, kenen kanssa työskentely sujuisi parhaiten. Toisella tunnilla kävimme läpi ehdottamani ryhmät ja oppilaat saivat esittää korjausehdotuksia. Pari vaihtoa tehtiinkin ja ne ovat osoittautuneet hyviksi ratkaisuiksi. Kannattaa siis kuunnella myös oppilaiden mielipiteitä. Olin myös valmiiksi miettinyt tehtäväpolun jokaiselle ryhmälle. Tämänkin asian kävimme yhdessä läpi ja oppilaat olivat samaa mieltä valinnoistani. Tällä hetkellä meillä on kuusi kolmen hengen ryhmää ja yksi kahden hengen ryhmä.

Oppilaat istuvat omissa ryhmissään ja tekevät tehtäviä. Kerroin, että tehtäviä voi tehdä välillä yksin ja välillä yhdessä. Tämä onkin ollut hyvä neuvo. Mielestäni tätä asiaa on turha rajoittaa enempää. Jos oppilaille tulee kysymyksiä, ne pyritään ensin selvittämään ilman opettajan apua. Jos ratkaisua ei löydy, kutsutaan opettaja apuun. Tässä yhteydessä on hyvä kertoa myös yhdestä asiasta, mikä auttaa osaa oppilaista keskittymään. Olen antanut luvan kuunnella musiikkia samalla kun tekee tehtäviä. Tiedän, että moni varmasti pitää tällaista toimintaa järkyttävänä, mutta itse lukeudun niihin, jotka ovat aina opiskelleet musiikkia kuunnellen. Tiedän, että se auttaa minulla, joten en halua estää oppilaita hyödyntämästä sitä. Tottakai olemme sopineet yhteiset pelisäännöt. Jos kännykkä on turhan usein esillä, menetetään musiikinkuunteluoikeus. Tässä on taas hyvä paikka opettaa oppilaille vastuullista puhelimen käyttöä!

Mistä tehtävät löytyvät?

Tehtäviä on kahdenlaisia. Polussa ympyrällä merkityt ovat kirjan tehtäviä ja neliöllä merkityt muita tehtäviä. Lista muista tehtävistä löytyy tästä. Tällä hetkellä siis suurin osa tehtävistä löytyy oppikirjasta. Toki penkomalla useita kirjoja ja nettiä löytyisi varmasti vielä parempia tehtäviä. Tämä on kuitenkin ollut melko aikaavievä prosessi, joten jostakin on ollut pakko tinkiä. Tulevaisuudessa tehtävät tulevat varmasti monipuolistumaan.

Ensimmäinen tulikoe.

Sovimme tietyn päivämäärän, jolloin neljän ensimmäisen kappaleen tehtävät tulee olla tehtynä ja tarkistettuna. Oppilaat siis merkitsevät ”matoon” ruksin tehtävän paikalle siinä vaiheessa, kun ovat ratkaisseet tehtävän ja tarkistaneet, että se on oikein. Neljän kappaleen jälkeen suoritetaan testi, josta pitää saada vähintään 2/3 pisteistä jatkaakseen eteenpäin. Tässä vaiheessa muutama oppilas on suorittanut testin ja voin huokaista helpotuksesta. Tulokset ovat olleet mainioita. Sanoisin karkeasti, että nämä oppilaat ovat edenneet noin puolet nopeammin kuin perinteisellä opetustyylillä. Myös tehtäviä on tehty varmasti puolet enemmän. Testin yhteydessä katson myös oppilaiden vihot ja huomautan puutteista.

Jokainen oppilas suorittaa matematiikan testin omaan tahtiin.

Kuva 2. Jokainen oppilas suorittaa testin omaan tahtiin.

Muistilista itselle ja vinkkejä muille.

Seuraavassa on asioita, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

  1. Pidä huoli siitä, että oppilaat tarkastavat tehtävät kunnolla ja menevät paikalleen korjaamaan väärät vastaukset. Muutaman kerran on tullut vastaan vihkoja, jossa väärät vastaukset oli kumitettu tai niitä ei oltu merkitty oikein.
  2. Pidä huoli, että tarkastuspisteellä on vain yksi oppilas kerrallaan. Jos tätä ei vahdi, niin tarkastuspisteellä on hetkessä useampi innokas oppilas.
  3. Tarkistuspisteitä tulee olla vähintään kaksi kappaletta.
  4. Vaikka tunnit ovat touhukkaita, niin pidä huoli, että yleinen järjestys säilyy.
  5. Tarkista, että tehtäväpolku ja ohjeet on liimattu vihkoon. Tämä unohtui itseltä, joten seuraavalla tunnilla vastaan käveli pari hyvin ruttuista tehtäväpolkua.
  6. Muista heittäytyä tunneille täysillä. Näillä tunneilla opettaja ei lepää hetkeäkään 🙂

Tässä vaiheessa ei voi muuta kuin suositella tätä lämpimästi kaikille. En ole ikinä oppitunneilla pystynyt ohjaamaan yksilöllisesti näin montaa oppilasta. Harvassa on ollut myös ne oppitunnit, missä oppilaat eivät muista lähteä tunnilta pois.

Lopuksi muutama pyyntö:

  • Kommentoikaa rohkeasti tänne blogiin. Tällä tavalla näiden kirjoitusten arvo kasvaa huimasti!
  • Liittykää postilistalle. Näin saatte helposti kerran kuussa kaikki artikkelit luettavaksi. Lisäksi kirjoittelen ohjeita ja muita juttuja eksklusiivisesti postilistalaisille.
  • Sivupalkissa on äänestys parista vaihtoehdosta tammikuun uutiskirjeeseen.

Lähteet:

Otsikon kuva

Kuva 1.

Kuva 2.

10 comments… add one
  • Mielestäni tuo musiikin kuuntelun salliminen on aika hyvä juttu, ja helpottaa monen oppilaan keskittymistä. Itselle mieluisan musiikki on paljon rauhallisempi äänimaisema kuin puheensorina.

    Reply
    • Täysin samaa mieltä Roopen kanssa.
      Muutenkin hienoa, että dokumentoit tekemistäsi avoimesti. Tseppiä ja toivottavasti blogi päivittyy aktiivisesti jatkossakin.

      Reply
      • Oppilaani saavat aina kuunnella itsenäisen työn aikana, hyviä kokemuksia. Käytän myös omia ratkaisujani apuna ja vertailukohtana. Ne ovat saatavilla kotisivullani, myös kotona laskiessa. Irroittaa aikaa ohjaukseen oppilaille, jotka tarvitsevat apua omien ajatusrakenteiden huomioimisessa ja uusien luomisessa, lajittelemisessa ja varastoimisessa.

        Reply
        • Kuulostaa hyvältä! Onko nuo ratkaisut suljettujen ovien takana vai avoimina kaikille?

          Reply
          • Aikaisemmin julkaisin ratkaisuni oppikirjan tehtäviin koulun oppimisympäristössä, mutta tästä lukukaudesta lähtien avoimesti ohtonen.weebly.com -opesivuilleni. Käyttäjätunnuksissa ja salasanoissa on aina haasteensa. Oppilaiden oppimista ja opettajan työaikaa palvelee mahdollisimman helppo saatavuus.

          • Olen tästä täysin samaa mieltä. Nyt kun on ollut lisämateriaali salasanan takana, niin se on yllättävän paljon hankaloittanut. Yksikin salasana välissä on liikaa 🙂

  • Kiitos kommenteista!

    Tuolla musiikilla on kyllä ainakin itseeni mielenkiintoinen vaikutus. Toki täysi hiljaisuus on ehkä se kaikista paras, mutta sitä on hyvin hankala saavuttaa koulumaailmassa. Varsinkin, jos puhutaan nuorista oppilaista.
    Blogia on myös jatkossa tarkoitus päivitellä ahkerasti!

    Reply
  • Haluaisin postituslistalle, kiitos.

    Reply
    • Hei!

      Lisään sinut. Käy vielä hyväksymässä liittyminen sähköpostissasi!

      Reply

Leave a Comment