Onko peruskoulu todella myllerryksessä?

Mukava olla täällä taas!

 

Vuosi on vierähtänyt edellisestä kirjoituksesta. Aika tuntuu pitkältä, vaikka todellisuudessa se on vierähtänyt tavattoman nopeasti. Viime kevään suuria juttuja olivat fysiikan ja kemian projektit. Näistä lisää myöhemmin. Julkaisin myös samalla vanhemman tekstin, jossa käsiteltiin uutta opetussuunnitelmaa tieto- ja viestintätekniikan näkökulmasta.

OPS2016

Suurin keskustelua aiheuttava asia on jo pitkään ollut peruskoulun uusi opetussuunnitelma. Jokainen tätä työtä tekevä on varmasti jollakin tasolla osallistunut uuden OPSin valmistelutyöhön. Seuraamalla sosiaalisessa mediassa käytävää keskustelua ei voi olla huomaamatta, kuinka vahvasti opettajakunta on jakaantunut kahtia. Toiset kokevat muutoksen hyvänä asiana kun taas toisille uusi OPSi tuhoaa koko peruskoulun. Tämä on toki hyvin kärjistetysti sanottu, mutta pointti on kuitenkin selvä. Itselleni tämä on ensimmäinen opetussuunnitelman päivitys, joten en osaa sanoa, onko samanlaista polarisoitumista tapahtunut myös aikaisemmin. Itseäni jopa ahdistaa välillä lukea tätä keskustelua, joka saa usein melko humoristisia piirteitä.

Itse koen, että peruskoulussa on paljon uudistettavaa. Tällä hetkellä peruskoulu ja siellä opetettavat yksittäiset aineet eivät vastaa sitä todellisuutta, jonka nuori tulee kohtaamaan elämänsä myöhemmässä vaiheessa. Kosketuspinta oppiaineiden ja nuorten elämän välillä on kovin hutera, eikä varmasti ainakaan jykevöidy, jos opetusta ei muuteta vastaamaan nykypäivän tarpeita. Itse koen suurimman kehittämistarpeen seuraavilla osa-alueilla.

  • ilmiöpohjaisuus
  • vuorovaikutustaidot
  • vastuu omasta oppimisesta
  • medianlukutaito
  • TVT
  • Arviointi

Mikään edellä mainituista kohdista ei viittaa suoraan mihinkään oppiaineiseen. Mielestäni ne ovat kantavia teemoja, jotka pitäisi ottaa huomioon jokaisen oppiaineen tunneilla. Onneksi uusi OPSi tuo nämä taidot keskiöön. Moni varmasti ajattelee, että nämä seikat ovat maailmaasyleileviä tavoitteita, joita on mahdoton saavuttaa. Kyse on kuitenkin mielestäni asioista, jotka ovat läsnä jokapäiväisessä elämässä. Kuinka moni pärjää nykypäivänä ilman TVT -taitoja? tai kuinka moni saa (ainakaan pidettyä) työpaikan ilman, että osaa toimia työyhteisössä? Ilmiöpohjaisuus on ollut arkipäivää jo pitkään ja laaja-alaista näkemystä tarvitaan useilla eri aloilla. ”Tieto” on nykyään kaikkien taskussa ja mielestäni nuoria olisi ohjattava tämän datan hyödyntämiseen. Oppilaat eivät välttämättä ymmärrä, että kaikki netissä lukeva ei ole totta tai että Wikipediasta ei löydy vastausta kaikkeen. Kukaan tuskin voi väittää, että vastuu oppimisesta ei kuuluisi oppijalle itselleen.

Arvionnin kehittäminen on jo pitkään ollut läsnä erilaisissa keskusteluissa. Aihe ansaitsee oman postauksen, joten tässä vaiheessa voin vain todeta, että kehitettävää on paljon. Pelkän ainetietämyksen rinnalle pitäisi arviointiin ottaa mukaan koko oppimisprosessi. Monella oppilaalla tämä kuvaa huomattavasti paremmin osaamista, kuin ulkoa opeteltu ja kokeeseen oksennettu nippelitieto.

Kaikkea ei tarvitse muuttaa.

Kaikkea ei tarvitse muuttaa.

Yritän itse välttää lokeroitumista ja uskon, että suomalaisessa koulujärjestelmässä on paljon asioita, joista voimme olla ylpeitä. Meillä on erittäin ammattitaitoinen opettajakunta ja ilmainen peruskoulutus. Vaikka rahat ovat nykyään tiukilla uskon myös, että suomessa satsataan koulutukseen enemmän kuin monessa muussa maassa. Vaikka moni surkuttelee laitteiden vähäisyyttä, meillä kuitenkin on niitä. Positiivinen asia on myös se, että suomalaista koulujärjetelmää ja opettajaa arvostetaan.

Miten sitten tämä kehittämistyö käytännössä toteutetaan? Uskon, että kenelläkään ei ole varmaa vastausta. Fakta on kuitenkin se, että koulu ei ole yhteiskunnallisesti eristäytyny laitos. Se vaatii kehitystä ja ideoita samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin asia. Mielestäni parhaiten onnistuu, kun kokeilee rohkeasti uusia asioita ja katselee työtään laaja-alaisesti. Jos joku homma ei toimi, niin sitten kokeillaan jotain muuta. Opettajakin saa tehdä virheitä.

Lähteet:

Otsikon kuva: Boegh (CC BY-SA 2.0)

Kuva: Todd Petrie (CC BY 2.0)

In Category: Ajatuksia, Opettajille

Oletko katsonut videoblogiani?

Tilaa Youtubessa

Petteri

Show 0 Comments
No comments yet. Be the first.

Leave a Comment