Socrative tuo tunneilla yhteistoiminnallisuutta! Tämän avulla saa kaikki oppilaat aktivoitua.

Socrative taipuu moneksi.

 

Socrative on uusi ja erilainen tapa toteuttaa pistareita, kyselyitä tai erilaisia mielipidekartoituksia. Socrative on ilmainen ja pääset tutustumaan sinne tästä. Ennen kuin palvelua pääsee käyttämään on opettajan rekisteröidyttävä. Oppilaat sen sijaan voivat käyttää palvelua rekisteröitymättä. Socrative toimii kaikilla laitteilla, joissa on nettiyhteys. Mitään ohjelmia ei ole pakko asentaa, mutta halutessaan Socrative tarjoaa ohjelmat Androidille ja iOSille.

Kuva 1. Oppilaat pääsevät osallistumaan antamalla virtuaaliluokkahuoneen numeron.

Kuva 1. Oppilaat pääsevät osallistumaan antamalla virtuaaliluokkahuoneen numeron.

Miten homma käytännössä toimii?

Kun opettaja on rekisteröitynyt palveluun hän saa käyttöönsä oman, uniikin, luokkahuoneen tunnuksen. Oppilaat hyödyntävät tätä tunnusta osallistuessaan opettajan luomiin kyselyihin. Oppilaiden ei tarvitse tehdä muuta, kuin kirjoittaa selaimen osoitekenttään m.socrative.com.

Erilaisia kyselyvaihtoehtoja on monia. Opettaja voi luoda Socrativella yksinkertaisia oikein tai väärin -kysymyksiä, monivalintakysymyksiä tai avoimen vastauksen sisältäviä tehtäviä. Halutessaan tietovisassa voi käyttää myös edellä mainittujen kysymystyyppien yhdistelmiä.

Kysymykset voi toteuttaa siten, että opettaja luo valmiiksi monen kysymyksen sarjan, johon oppilaat vastaavat omassa tahdissaan. Toinen vaihtoehto on se, että opettaja kysyy esimerkiksi suullisesti kysymyksen ja oppilaat vastaavat tähän kysymykseen. Opettajan ruudulle (ja halutessaan taululle) ilmestyy oppilaiden vastaukset. Oppilaat voivat vastata nimellään tai nimettömästi. Nimettömiä vastauksia voi hyödyntää mainiosti vaikkapa kartoittamaan ennakkotietoja opetettavasta aiheesta. Näin vähän aremmatkin oppilaat uskaltavat vastata.

 Omat kyselyt tallentuvat palveluun. Ne voi myös helposti jakaa eteenpäin.

Mainio puoli Socrativessa on se, että kerran luotu kysely tallentuu palvelun muistiin ja sitä voi käyttää myöhemmin uudestaan. Kyselyitä voi myös aina muokata ja lisätä niihin uusia kysymyksiä. Jokainen kysely tallentuu omalla koodillaan ja tämän koodin voi jakaa myös esimerkiksi kollegoilleen. Taas kerran mainio tapa toteuttaa opettajien välistä yhteistyötä.

Socrativeen on myös käyttäjien toimesta luotu suuri määrä erilaisia kyselyitä ja testejä. Näitä voi vapaasti hyödyntää omassa opetuksessaan. Kyselylistaa pääset tarkastelemaan tästä. Kirjoitushetkellä palvelussa näyttää olevan vaatimattomat 1234 valmista teosta. Tätä listaa voi jokainen kartuttaa, eli jos luot hienon kyselyn, lisää se myös tähän listaan.

Kilpailut piristävät päivää.

Kuva 2. Oppilaat rakastavat kilpailuja. Space race tuo jänniä hetkiä tunneille.

Kuva 2. Oppilaat rakastavat kilpailuja. Space race tuo jänniä hetkiä tunneille.

Eräs erittäin hauska vaihtoehto on toteuttaa erilaisia kilpailuja Socrativen avulla. Oppilaat voivat toimia esimerkiksi kahden hengen joukkueissa ja valita joukkueelleen värin. Opettaja heijastaa kilpailun taululle, joten oppilaat voivat reaaliaikaisesti seurata kilpailun etenemistä. Aina kun joukkue vastaa oikein, liikkuu raketti yhden pykälän eteenpäin. Vinkkinä opettajille: Valitkaa värit valmiiksi, ettei taululla vilistä 10 pinkkiä rakettia.

Socrative tarkistaa vastaukset puolestasi

Socrativella on helppo toteuttaa esimerkiksi pieniä pistokokeita. Opettajan ei tarvitse käyttää aikaa testien tarkistamiseen, sillä Socrative tulostaa testin jälkeen nätin yhteenvedon oppilaiden vastauksista. Kaikista parhaiten tämä toimii monivalintatehtävissä. Jos haluat hyödyntää Socrativen tarkistusominaisuutta avoimissa vastauksissa, tulee kaikki mahdolliset vastaukset merkitä erikseen. Esimerkiksi kysymykseen mikä on Si-järjestelmän mukainen lämpötilan yksikkö, pitää antaa seuraavat oikeat vaihtoehdot:

  • K
  • Kelvin
  • kelvin

Jos Socrativella haluaa toteuttaa esimerkiksi sananselitystehtäviä, niin automaattista tarkistusta ei tietenkään voi hyödyntää. Tästä huolimatta vastaukset saa itselleen kompaktina yhteenvetona, josta tarkastus onnistuu helposti.

Matemaattiset merkit haasteena Socrativen käytölle

Kuva 3. Matemaattisten merkkien käyttö luo haasteita.

Kuva 3. Matemaattisten merkkien käyttö luo haasteita.

Näin matemaattisten aineiden opettajan näkökulmasta Socrativessa on yksi suure puute. Kysymyksiin ja vastaukseen ei saa laitettua matemaattisia merkkejä. Tämän voi tietysti yrittää kiertää merkkaamalla potenssia esimerkiksi x^2. Sama asia se ei kuitenkaan valitettavasti ole. Toinen vaihtoehto on laittaa matemaattisia merkkejä sisältävä kysymys kuvana. Tämä teettää kuitenkin aivan liikaa hommaa, joten se ei palvele enää tarkoitustaan. Haastankin kaikki lähettämään Socrativelle sähköpostia, että lisäisivät jonkinlaisen kaavaeditorin palveluunsa.

Toinen pieni ongelma Socrativen käytössä on välillä palvelusta putoavat oppilaat. En tiedä, onko vika oppilaiden laitteissa, koulun verkossa vai missä, mutta välillä jonkun oppilaan kysely epäonnistuu. Tätä ei tapahdu usein, mutta kohdalle sattuessa se on perin ikävää.

Kaikesta huolimatta Socrative on erittäin käyttökelpoinen väline oppitunneille. Sen käyttö on yksinkertaista ja helppoa ja uskonkin, että kaikki opettajat löytävät sille käyttökohteita. Koska Socrative mukautuu kaikille laitteille, on sitä helppo hyödyntää käyttämällä hyväksi oppilaiden omia laitteita.

Lähteet:

Otsikon kuva

Kuva 3.

In Category: Opettajille

Oletko katsonut videoblogiani?

Tilaa Youtubessa

Petteri

Show 5 Comments

Leave a Comment